Now Reading
TOP 15 greșeli frecvente pe care le face un începător în sala de fitness

TOP 15 greșeli frecvente pe care le face un începător în sala de fitness

Domeniul wellness cunoaște un puternică pantă ascendentă la nivel mondial, de aproximativ un deceniu. Și în România, s-au deschis din ce în ce mai multe săli de fitness, de crossfit, de aerobic, de sporturi de contact, bazine de înot. E o întreagă diversitate care-ți stă la dispoziție, pentru a te mișca. Domeniul fitness este probabil cel mai popular. Implicit, în sălile de forță există și cele mai multe prejudecăți și greșeli, despre care vom vorbi în rândurile de mai jos. 

De multe ori, acțiunea de a-ți face abonament la o sală de fitness pleacă de la „de la anul/ de luna viitoare/ de luni mă apuc de sală, gata”. E deja o greșeală pe care o fac mulți, pentru că orice formă de amânare, orice pretext nu te va ajuta. Îți va crea un confort psihic pe moment, iar confortul, statul în fund pe canapea înseamnă treptat, moarte, nebărbăție. Acțiunea, cea pe care o detestă creierul tău conduce la progres și te face mândru de tine.

MrNews.ro îndeamnă bărbații la progres. Din acest motiv, am pregătit un top al celor mai comune 15 greșeli pe care la fac începătorii în sălile de fitness. Dacă ești începător, îți vor fi de ajutor.

15. Acordă mult prea puțin timp antrenamentului

Există începători care intră în sală cu 20-30-40 de minute înainte să se închidă, timp insuficient pentru un antrenament complet. Antrenamentele pe fugă, incomplete, înseamnă ineficiență sau eficiență extrem de scăzută. Evident, există și extrema cealaltă, care petrece ore întregi în sală. Acolo este vorba fie tot de ineficiență, fie de supraantrenament.

14. Se plânge, își găsește scuze

După ce-și fac abonament și încep să se plictisească, găsesc diverse motive. „Eu nu pot face asta”, „nu-mi place, nu-s eu cu astea” și celebrul „n-am timp”. E nebărbătește să găsești motive ca să renunți și mai ales, e nebărbătește să te minți pe tine.

13. Se încălzește superficial

Încălzirea nu trebuie subestimată. O încălzire de 5-10 minute este obligatorie, înainte de orice antrenament. Stretchingul ajută să-ți încălzești, respectiv să-ți pregătești mușchii, încheieturile, tendoanele pentru un efort susținut. Nu te culca pe o ureche cu „dar eu oricum nu m-am accidentat vreodată”. Și sportivii avansați se accidentează, chiar cu încălzirea făcută, în special atunci când forțează. Șansele ca un începător să o pățească, sunt semnificativ mai mari. 

12. Se compară cu alții

Una dintre marile greșeli este să te compari cu altcineva. De cele mai multe ori, nu ai habar de cât timp se antrenează, ce rutină urmează și ce genetic are. Fitness-ul e o activitate individuală, nu te întreci cu cineva. Ești doar tu, cu tine. Dacă grijile tale în sală vor fi comparațiile, în loc de urmarea rutinei, deja pleci pe un drum greșit, care va naște frustrări. Stai focusat pe ceea ce te privește și depinde de tine!

11. Crede că suplimentele le rezolvă pe toate

„Păi de asta ai mușchi, mă. Pentru că iei proteine!”. „Ce proteine iei?”. Îți recomandăm să eviți astfel de întrebări în sală. Mult mai important este să înveți bazele: exercițiile, execuția corectă, bazele nutriției. Suplimentele sunt „la și altele”. Nu reprezintă vreun ingredient magic. Eventual, pe care să-l iei doar stând pe canapea, cu punga de nachos. O să-ți dai seama mai târziu, dacă o să te ții de treabă.

10. Lucrează cu greutăți prea mari

Ego-liftingul este un fenomen prezent în sălile de fitness. Se regăsește la acei indivizi care, pentru stimularea egoului, lucrează cu greutăți mai mari decât pot controla. La un începător este o practică periculoasă, pentru că poate conduce la accidentări și la ineficiență – prin mișcări incomplete, respectiv prin faptul că fibrele musculare țintite nu sunt stimulate în totalitate (vrei să faci flexii biceps, dar te ajuți de spate). Totodată, este și amuzantă. Nu vei impresiona pe nimeni cu niște greutăți pe care nu le poți controla, ba din contra.

Indicat este să folosești acele greutăți care-ți stimulează corespunzător mușchii, iar treptat, vei ajunge să lucrezi și cu discuri sau gantere mai mari. Progresul trebuie făcut firesc, atunci când corpul o cere, nu egoul.

Foto: Sergio Pedemonte [Unsplash.com]

9. Neglijează picioarele și abdomenul

Pentru un corp proporționat, armonios, nu trebuie să neglijezi vreo grupă musculară. Abdomenul și picioarele sunt campioane din acest punct de vedere. Nu sunt atât de vizibile pe sub tricou sau pantaloni, așa e. Dar nu acesta trebuie să fie raționamentul. Dacă judecăm strict din punct de vedere estetic, abdomenul face diferența. Cât despre antrenamentul de picioare, nu trebuie să existe ocolișuri.

Genuflexiunile și fandările sunt de bază. La început nu le vei iubi, dar cu timpul, vei deveni dependent de ele. Antrenamentul trebuie să fie în forță, deci asumat. Nu trei serii la presă și „gata, mă retrag”. Printre marile beneficii ale antrenamentului de picioare se numără: secreția consistentă de testosteron, hormonul masculinității și întărirea forței mentale.

8. Nu se odihnește suficient

Pentru progres, un atlet din orice disciplină sportivă, sunt deosebit de importante 3 aspecte: antrenamentul, dieta și odihna. Nopțile pierdute în club se vor bate cap în cap cu performanțele pe care dorești să le atingi. Renunță la obiceiurile proaste, care-ți mănâncă timpul și energia, indiferent dacă faci mișcare sau nu. Dacă faci sport, așa cum sperăm, trebuie să ai mereu în vedere faptul că fitness-ul este un stil de viață, nu o activitate ocazională.

7. Execută exercițiile superficial

La sală nu vii să dormi sau să te odihnești. Nu puțini sunt cei care pleacă mai adormiți decât au venit, cu tricoul perfect uscat. La sală trebuie să mergi din plăcere, să faci exercițiile până când simți contracția maximă a mușchiului, până la ultima repetare. Astfel, progresezu, Dacă simți că mai poți face 7 repetări, fă-le! Simți că poți face mai multe? Ia o greutate mai mare, dar pe care să fii sigur că o poți controla!

6. Ia pauze prea lungi

Uneori, pentru că este prea aglomerat în sală, ești nevoit să le ai. Dar acestea sunt excepții. Statul pe telefon este unul dintre cei mai mari inamici ai unui sportiv amator începător. Ecranele sunt omniprezente în sălile de fitness. Pauzele prea lungi, luate în mod repetat, odihnesc prea mult mușchii, iar antrenamentul își pierde din eficiență. În această secțiune intră și abonații „vorbă lungă”, care sunt preocupați mai degrabă de bârfă, decât de antrenament.

5. Nu are un program alimentar

Programul alimentar are un rol crucial. Ceea ce mănânci este cel puțin la fel de important precum felul în care lucrezi în sală. În funcție de obiectivul pe care-l ai, adaptează-ți meniurile. Stabilește-ți cu atenție intervalele orare la care să mănânci, cantitățile și alimentele pe care trebuie să le eviți. Suplimentele nu înlocuiesc mâncarea sau anulează o disciplină alimentară, așa cum mulți au impresia. Dacă nu ar fi fost pentru „a suplimenta”, s-ar fi numit „înlocuitor” sau „substituent”. 😀

4. Lucrează haotic

Foarte mulți începători pierd timp și bani luni de zile în sălile de fitness, pentru că nu sunt organizați. Sau mai bine spus, nu sunt informați și nici nu apelează la ajutorul unui specialist, care să le explice de la A la Z. Pentru că nici nu se informează singuri, din multiple surse externe, ajung să facă o adevărată varză în sala de fitness, motiv pentru care rămân pe loc. Nu știu să grupeze seriile, exercițiile… Mulți fac un exercițiu și nici nu știu ce mușchi lucrează. Nu progresează și riscă accidentări. Dacă se accidentează, nu mai calcă vreodată într-o sală de sport.

Foto: Maciej Karon [Unsplash.com]

3. Neglijează postura

Este foarte des înâlnită. Spatele și umerii sunt grupele cele mai predispuse și vulnerabile. Lipsa de informare poate produce efecte extrem de nefericite. 

2. Vrea rezultate extrem de rapid

Așteptările nerealiste trimit mulți abonați ai sălilor de fitness acasă, înainte să înceapă să se încălzească. Imaginile de pe internet îi inspiră, însă atunci când văd ce presupune să ajungi într-o formă precum cel din fotografie, aruncă prosopul. O altă cauză este neștiința. Trag de sfoară de două ori, mai fac trei serii la gambe și două serii la biceps cu ganterele și vor să-și transforme corpul în mașină de luptă, în două săptămâni.

În fitness nu există păcăleală, la sportivii naturali. Există în schimb la cei care consumă substanțe anabolizante, pentru concursuri, ori pentru a obține în rezultate record, care dispar rapid, după ce încetează administrarea steroizilor. Mai mult, cosumul lor pe termen lung determină efecte nefericite: scăderea nivelului de testosteron, atrofierea organelor genitale etc.

1. Nu are stabilit un obiectiv clar

Mulți vin în sală fără absolut nicio idee. Pierd timp și bani fără a avea un plan de bătaie. Așteaptă să pice din cer, pur și simplu planul și rezultatele. Așa cum spuneam, fitness-ul, la fel ca orice alt sport, presupune o disciplină. Pentru a ajunge la progres, ai nevoie de un program care să cuprindă set de acțiuni, care, mai apoi să conducă la obiectiv. „Vreau să slăbesc” e prea vag. Cântărește-te, vezi câte kilograme ai și stabilește-ți un obiectiv specific, îndrăznet. Probabil că-l vei atinge, probabil că vei avea rezultate mult peste așteptări sau poate vei ajunge aproape de ceea ce ți-ai stabilit.

Decât „Vreau să slăbesc”, mai bine spui „Am 110 kilograme și voi face tot posibilul, prin antrenament, alimentație și odihnă să ajung la 90 de kilograme până anul viitor”. Sau în loc de „Sunt slăbănog, vreau să mă îngraș”, spune „Am 60 de kilograme, îmi asum să-mi fac tot ce-mi stă în putință să ajung la cel puțin 70 kg în 365 de zile”. Ți-ai asumat un obiectiv măreț, realizabil. Dacă vei respecta propriile ordine, vei reuși. Vei fi mândru de tine. 

View Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

MrNews.ro - Actualitate, entertainment și educație masculină.

___

© 2019 MrNews.ro. Toate drepturile rezervate. 

Informaţiile publicate de MrNews.ro pot fi preluate doar cu citarea sursei + link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Scroll To Top