Industria de vin din România, încotro? Cât de educat este de fapt consumatorul autohton [EXCLUSIV]

Fondator & editor
Este binecunoscut faptul că românii sunt mari consumatori de bere, dar în ultimii ani, vinul îmbuteliat, industrial, provenit din crame organizate și reglementate, câștigă din ce în ce mai mult teren. În aceste condiții, cât de bine stăpânesc românii cultura vinului? Aflăm de la Cezar Ioan, expert în vinuri, jurnalist la Vinul.ro.
Cezar Ioan remarcă o dualitate în ceea ce privește stadiul industriei de vin din România.
„Din punct de vedere al legislației, România face parte din ‘Lumea veche’, caracterizată de ‘origine și tradiție’. Din punct de vedere tehnologic și comercial, face parte din ‘Lumea nouă’, în care important este gustul produsului, și nu originea sau tradiția. E necesar – și prevăd că se va întâmpla în câțiva ani – ca producătorii să se clarifice, într-o direcție sau în alta. Iar clarificarea asta va trebui să țină cont de cifre, de vânzări: cât poate să ‘înghită’ piața internă, cât poate să primească piața externă”, e de părere Cezar Ioan.
Expertul în vinuri este ferm convins că domeniul va continua panta ascendentă.
Cred că industria românească de profil va depinde de acești doi factori importanți, având în vedere un complex de alți factori: de la variațiile cursului de schimb valutar și predictibilitatea fiscală și până costurile cu forța de muncă sau conjuncturile internaționale, importanța opiniilor medicale dominante în anii următori ș.a.m.d. Sunt foarte optimist că vinul din România va deveni din ce în ce mai important, atât pe plan intern cât și pe plan extern”, punctează Cezar Ioan.
Românii, din ce în ce mai curioși
Cât despre nivelul de educație al consumatorului de vin, în medie, nu situația nu se prezintă excelent, dar are potențial de creștere.
„La nivelul consumatorului mediu, nu foarte educat, însă consumul per capita e unul OK, un punct bun de pornire. Iar numărul celor care vor să știe despre vin e în creștere. În marile orașe se formează, treptat, niște locuri de consum mai elevat, unde vin clienți care se educă și de unde va porni educația consumatorului mediu. În mediul rural sau urban mic, încă nu se întâmplă. Educația ‘de mase’ se va face pe măsură ce discuțiile despre vin devin mai dese pe canalele mari de comunicare: retailul modern, televiziuni, site-uri importante ș.a.m.d.”, declară Cezar Ioan pentru MrNews.ro.
Fondator & editor